-
Korte biografie

Annelyn vertolkt liefst solo's in opera en operette en zingt ook af en toe oratoria, kamermuziek en liederen voor organisaties in binnen en buitenland. 

Annelyn studeerde klassieke zang aan het Conservatorium van Gent, waar ze de kandidaturen behaalde bij Zeger Vandersteene en in 2009 haar Meestergraden in de Klas van Marcos Pujol en internationaal gerenomeerd bas-bariton Gidon Saks. Ze volgde zangmasterclasses bij Gidon Saks, haar grootste leermeester, bij wie ze tot op heden nog af en toe les volgt, Yva Barthelémy, Wiebke Goëtjes, Jennifer Hamilton, Nicoletta Olivieri, Sara Mingardo, Michael Spyres, Raymond Modesti, Zeger Vandersteene en Franco Farina.

Enkele hoogtepunten waren vertolkingen van
Giovanna Seymour en Elisabetta Tudor arias en duetten uit Anna Bolena en Maria Stuarda in Regine e rivali, Laura en Adalgisa arias en duetten uit La Gioconda en Norma in Dramatiek en romantiek, Josepha in een Nederlandse versie van Im Weissen Rössl R. Benatsky, Hänsel in Hänsel und Gretel van E. Humperdinck, 2te Dame en 3te Knabe in Die Zauberflöte W.A. Mozart, 2nd witch en 1ste nereid in Dido and Aeneas H. Purcell, Dorabella in Quasi Cosi fan tutte W.A. Mozart, Miles in Turn of the screw B. Britten, Lola in Gallantry D. Moore, Zigeunerlieder Brahms en Carmen arias en ensembles in Alle zingarese, altsolo in Petite messe solennelle Rossini, 2de sopraan en altsolo in Gloria Vivaldi, diverse arias en ensembles van oa Charlotte, Leonora, Isabella, Cherubino, Orlovsky, Sesto, Siebel, Suzuki, Balkis, Jocasta,... in voorstellingen.

Annelyn richtte in 2010 vzw CoOperArti op, waarmee ze kleinere voorstellingen op poten zet rond klassieke lyrische kunsten. Zij is daarin steeds actief als mezzosopraansoliste en werkt hierin steeds samen met andere zangers, musici en vertellers. Voorbije voorstellingen waren Opera Metamorfosen, Beaux airs, Regine e rivali, Dramatiek en romantiek, Diva divo mezzosoprani, Voce di donne, CoOperArgandi, Quasi cosi fan tutte, Alla zingarese, Gloed, Amor en Dell'amore.

Ze werkte met deze regisseurs Gidon Saks,Ronny Lauwers, Maja Jantar, Jim Lucassen, Nelly Vogler, Wiebke Göetjes, Gino Bruneel
Ze was soliste onder leiding van deze dirigenten: Antoon De Spiegeleer, Piet De Block, Liselotte Sels, Daan Janssens, Tom Deneckere, Eddy Desnijder, Guy Penson, Marc Tassaert, Karen Oberfeld, Nico Ronsse, Frank Hameleers, Sieglinde Carlier, Henk Soenen, Joop Verzele, Karel De Wilde
Ze werkte samen met deze pianisten (selectie) Andrew Wise, Guy Penson, Jan Lust, Katrijn Friant, Gilbert Den Broeder, Floor Lanz, Jeanne Marie Vermaelen, Ineke Gelijns, Gétacine Pégorim, Els Cooman, Marieke Arnou, Ilse De Backer, Ellen Lampo, Sylvie Decramer, Pieter Tieghem, Ayeric Catalano.

Voor haar zangstudie studeerde Annelyn piano aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar ze les volgde bij Astrid Golsteyn, Stefan Celen, Marc Erkens en Ewa Korniszewska. Ze behaalde er haar Masterdiploma voor piano, alsook haar aggregaat.

Naast performen is Annelyn ook actief in het deeltijds kunstonderwijs als lerares klassieke zang, piano en samenspel-ensemble aan de SAMWD "P.Benoit" in Harelbeke en aan het Conservatorium van Kortrijk en afdeling Gullegem.

Van 2011 tem 2015 maakte ze deel uit van het bestuursteam van Jeugd en Muziek Kortrijk en sinds 2016 van vzw Legato Kortrijk.

Annelyn was ook steeds geboeid door talen en heeft zeer goede kennis van Nederlands, Frans, Engels, goede kennis van Duits en Italiaans en basiskennis van Russisch en Spaans.

Bekijk ook mijn persoonlijke pagina op www.operamusica.com bij Annelyn Gevaert Mezzo


Lange biografie

Annelyn zette haar eerste muzikale stappen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans “Peter Benoit” te Harelbeke en Zwevegem, daar volgde ze notenleer, piano bij M. Valcke, samenspel, amc, amv hogere graad en viool bij Mevr. V. De Leersnijder. Tijdens haar jeugd zong ze in het Onze- Lieve -Vrouwe koor in Kortrijk olv P. Verdonck en speelde viool in het Brussels International Youth Orchestra olv L. Bartholomeus en E. Siebens. In het middelbaar legde ze zich toe op Moderne talen Nederlands, Frans, Engels en Duits.

Daarna studeerde zij aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar ze het Meesterdiploma voor Piano en haar Aggregaat behaalde. Ze volgde piano bij Astrid Golsteyn, Ewa Korniszewska, Stefan Celen en Marc Erkens. Ze volgde er viool als 2de instrument bij Mevr. F. Van Leeuwen en Mevr. B. Bracke. Als thesis maakte ze een vergelijkende studie over aanvangsmethodes voor piano. Ze volgde ook extra vakken mee met de pedagogie afdeling voor amv, amc,muziekgeschiedenisdidactiek. 
Tijdens projectweken binnen deze opleiding kreeg ze kans om in koorprojecten te zingen olv. Kurt Bikkembergs, Edmond Saveniers en Wim De Moor. Er volgden talrijke stages in binnen- en buitenland: verschillende edities van Europa Cantat in België en Frankrijk olv J. Prats, J. Van Bouwelen, V. Miskinis, J. Ben Ozer, Eurochor in Polen, Kooracademie olv Philippe Herreweghe en Christophe Siebert, Bachweek olv Florian Heyerick. Tijdens deze jaren, zong ze ook bij het Kortrijks Vocaal Ensemble olv Wim Verdonck.

Na haar studie aan het Lemmensinstituut kwam ze actief in aanraking met opera door mee te doen in producties van Opera Hall. Ze zong in het Stage Chorus in de opera’s Nabucco van Verdi olv Rudolf Werthen in Vorst Nationaal en Carmen van Bizet olv Koen Kessels in de Arena van Amsterdam.

Annelyn had de zangmicrobe echt te pakken en besloot solozang te volgen aan de Hogeschool Gent, Departement Conservatorium. Daar volgde ze haar kandidaturen bij Zeger Vandersteene. En verleende in die tijd ook haar medewerking aan de Capella Brugensis olv Yvan Meylmans en Patrick Peire. Kamermuziek volgde Annelyn bij Mireille Capelle. De meestergraden aan het conservatorium volgde ze bij Gidon Saks en Marcos Pujol. Tijdens deze graden deed ze solo ervaring op in liedconcerten en in opera’s in de operavereniging “Scoppio di Vesuvio” olv Gidon Saks. oa Dido en Aeneas Purcell (1st nereid en 2nd witch); Die Fledermaus Strauss (Ida en showgirl); The Turn of the screw Britten (Miles). Aan het Conservatorium kreeg ze Lyrische kunsten bij Ronny Lauwers, waar ze werkte op fragmenten uit M. Ravel L’enfant et les sortileges (L’enfant), G. Rossini Il barbiere di Seviglia (Bertha), G.F. Haendel Giulio Cesare in Egitto (Giulio), G. Rossini La cenerentola (Tisbe)           
Als eindproject, maakte ze een verfilming van Gallantry, een ziekenhuissoapserie opera van Douglas Moore. Daarin zong ze de rol van Lola en was executive producer, ze behaalde een grote onderscheiding hiervoor.
In het kader van haar eindexamens, bracht ze samen met pianist Guy Penson twee recitalprogramma’s met liederen en aria’s uitgewerkt rond de thema’s van Zigeuners en Helden-Heldinnen, waarna ze in juni 2009 haar Meesterdiploma Zang behaalde.

Naast de zangstudies aan het Conservatorium volgde ze Masterclasses bij Yva Barthélémy (F), Marianne Miagat (D), Wiebke Göetjes (N), Michael Spyres (USA), Jennifer Hamilton (E), Raymond Modesti (N), Nicoletta Olivieri (I), Sara Mingardo (I), Zeger Vandersteene (B), Franco Farina en Gidon Saks.
Na het Conservatorium bleef ze regelmatig priveelessen volgen bij haar grootste leermeester Gidon Saks.

Na de conservatoriumopleiding vertolkte Annelyn solo’s zowel in het opera  operette repertoire, alsook oratorium, lied, gospel, kamermuziek en dit voor verschillende organisaties en op diverse locaties in binnen en buitenland.
Virtu in de opera l’ Incoronazione di Poppea van Monteverdi productie van Scoppio di Vesuvio olv Gidon Saks. Hänsel in de opera Hänsel und Gretel van Humperdinck, productie van Hojotoho Zangstudio olv Wiebke Göetjes. 2de Dame en 3de knaap in Die Zauberflöte, productie International belcanto academy olv Nelly Vogler-Raymond Modesti. Dorabella in Quasi Cosi fan tutte, productie vzw CoOperArti, regie Gidon Saks. Josepha in de operette Im weissen Rössl Benatzky met Kunst Veredelt Roeselare olv Henk Soenen.
Fragmenten uit Carmen Bizet (Carmen), Le Nozze di Figaro (Cherubino), Werther Massenet (Charlotte), La favorita Donizetti (Leonora), Madama Butterfly (Suzuki), Falstaff (Meg), Béatrice et Bénédict (Béatrice en Ursule), Rosenkavalier (Octavian), Fledermaus (Orlovsky), Otello (Emilia), Lakmé (Mallika), Offenbach (Nicklausse), The maid of Orleans (Jeanne d'Arc), Die Walküre (Grimgerde),Giulio Cesare (Sesto), Rigoletto (Maddalena), ... 
dit zowel in producties van Scoppio di Vesuvio, Hojotoho zangstudio, CoOperArti vzw, festival Opera aan de Schie, International Belcanto Academy, Collegium cum splendore, Lyrica vzw,...
In 2009 en 2012 vertolkte Annelyn de 2de sopraan en altsolo’s in het Gloria van Vivaldi in de Gloriante Concertreeks olv Antoon De Spiegeleer en ook met het Collegium Cum Splendore olv Liselotte Sels en het Drongens Kamerorkest olv Ann Pareyn. 
In 2011 was ze gospelsoliste in de gospelconcertreeks "Happy Gospels" olv 4 dirigenten met hun koren: Antoon De Spiegeleer, Nico Ronsse, Marc Tassaert en Karen Oberfeld. Op deze concerten creëerde Annelyn  samen met pianiste Els Cooman "Don't lower your eyes", een werk dat voor haar gecomponeerd werd door Antoon De Spiegeleer. Dit werk speelt zich af rond Rosa Parks. Het werk is opgedragen aan Dhr. en Mevr. Obama.
In 2013 was ze altsoliste in Die Geburt Christi van von Herzogenberg olv Tom Deneckere en in 2014 was ze altsoliste in Petite messe solennelle van Rossini olv Frank Hameleers. In 2016 was ze soliste voor het kerstconcert van Gezinsbond Olsene olv Joop Verzele.

Omdat Annelyn ook graag organiseert, volgde ze een Postgraduaat Kunst- en cultuurmanagement en voltooide dit in september 2010.
In dezelfde maand richtte ze vzw CoOperArti op. Deze vzw zet vooral kleinere voorstellingen op poten rond klassieke lyrische kunsten. 
Voorbije producties waren Opera Metamorfosen, Beaux airs (geliefde aria's en duetten voor sopraan en mezzo), Regine e rivali 2 (aria's en duetten uit Anna Bolena en Maria Stuarda G. Donizetti), Dramatiek & Romantiek (aria's en duetten uit Norma Bellini , uit La Gioconda Ponchielli en kamermuziek voor dwarsfluit en piano), Diva divo mezzosoprani (mezzosopraan aria's en ensembles), Regine e rivali 1 (opera aria's en duetten uit Koninginneopera's Donizetti), Voce di donne (opera aria's en ensembles rond de vrouw), Amor (kamermuziek en opera aria's rond de liefde), CoOperArgandi (kamermuziek, opera aria's en duetten), Alla zingarese (piano solo's, quatremains, liederen en opera aria's rond zigeuners), Gloed (opera aria's en ensembles), Dell' Amore (kamermuziek, pianosolso's en quatremains en opera aria's). Naast deze producties organiseerde Annelyn ook enkele workshops en masterclasses olv gerenommeerde zangers. 

Annelyn is ook actief als lerares in het Deeltijds Kunstonderwijs voor klassieke zang aan de SAMWD "Peter Benoit" te Harelbeke en piano en samenspel aan het Conservatorium van Kortrijk en afdeling Gullegem. 

Website Builder mogelijk gemaakt <br/>door  Vistaprint
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint